Header

Food & diet

Jag är ledig från jobbet idag. Det är en ynnest att ibland vara ledig mitt i veckan, men det betyder ju att jag också jobbar helger lite oftare än vanligt folk. Hur som helst.. Eftersom storhandlingen uteblev igår så tog jag på mig den uppgiften idag. Jag har alltså slirat runt på prisma och fyllt kundvagnen med saker som jag vill ha i vårt kylskåp. Det blev bl.a. det på bilden nedan plus lite kött, kvarg, knäckebröd och sådana grejer.

Hade jag kunnat så hade jag gärna stoooorhandlat typ varannan vecka, men åtminstone hälften av våra matinköp kommer från grönsaks- och fruktavdelningen och det vill man ju ändå ha färskt. Det är ett dilemma. Det är lite problematiskt att köpa t.ex. en ask babyspenat och tro att den ska vara fräsch efter fyra dagar. Men eftersom jag jobbar i en butik själv så blir det ofta att jag köper hem en paprika här och en potatis där. Men tipsa gärna om ni har några idéer på den fronten. Jag gillar ju även mealprep, mitt sinne svävade som på rosa moln när jag såg Therese Lindgrens MEAL PREP video. Tips tips.

VAD FINNS (NÄSTAN) ALLTID I VÅRT KYLSKÅP?

- Miniplommontomater. Jag är inte jätte förtjust i "vanliga" fullstora tomater så det har det aldrig hemma. Men cocktailtomater, körsbärstomat och miniplommontomater äter vi ju typ till allt. På smörgås, precis som de är eller i diverse maträtter och sallader. Och de är ju så goda.

- Morötter. Jag vet inte varför det har blivit en grej som alltid finns i vår kyl. Men positivt är iallafall att de håller sig fräscha väldigt länge. Det är gott att knapra på som mellanmål, dippa i gräddfilssås eller riva och lägga i sallad. Vi har ett par gånger tillagat morötter i vår slow cooker och det blir sååå gott.

- Apelsin. Just nu är ju apelsinsäsongen som bäst. Att pressa ett glas färsk apelsinsaft är typ det godaste jag vet i dryckesväg. Vi har även perioder när vi äter apelsin till kvällsmål. Och det är nästan bättre än godis. Men bara nästan.

- Citron. Citron tar lätt bort smaken av MSM så att blanda ner det i ett glas med bubbelvatten och MSM är en mycket Sara-vänlig drink.

- Babyspenat. Vi använder ofta babyspenat som bas i våra sallader, eftersom det är mycket näringsrikare än t.ex. vanlig issallad. Sedan fungerar det ju ypperligt i smoothie (t.ex. den här gröna smoothien) också. Ger knappt någon smak men bidrar till en härlig grön färg.

- Paprika. Jag älskar dessa avlånga röda sötpaprika. Passar utmärkt i sallad.

- Banan. Jag äter banan på alla sätt förutom som den är. Får nästan panik av tanken att käka en banan rakt upp och ner. Men i smoothie och bananplättar går det finfint. Niklas äter säkert minst en banan om dagen. Kvarg, hallon, blåbär och banan är hans go-to-mellis. Every damn day.

Och tusen tack för all respons på mitt inlägg om kopparspiralen, både på facebook, sms och i kommentarerna. Det är helt uppenbart att ämnen som dessa behöver lyftas upp till ytan så att förändring kan ske. Heja oss!!

GLÖM INTE ATT FÖLJA MIG PÅ BLOGLOVIN & INSTAGRAM

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments